قله تفتان (18 الی 22 بهمن 1402)

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 اسفند 1402 ساعت 20:47
بخش: -

تفتان در میان شش کوه آتشفشانی ایران، فعال ترین آن ها گزارش شده است که از سه دهانه ی آن، همانند دماوند، گازهای گوگرد به نسبت با حجم گسترده تری منتشر می شود. تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است.
این قله با ارتفاع ۴۰۵۰ متر از سطح آب های آزاد، سیزدهمین قله مرتفع ایران به شمار می آید و جزو قلل منفرد کشورمان شناخته می شود.
تفتان دارای دو شاخک است، یکی در شمال که ارتفاع بیشتری دارد و نام اش «زیارت» است و قله اصلی به حساب می آید و دیگری شاخک جنوبی که قله ای به نسبت کوتاه‌تر است و ماده کوه نامیده می شود.
صعود به تفتان معمولا از یال غربی که ارتفاع ۳۲۲۸ متری آن به پناهگاه صُبح مجهز است، صورت می گیرد. این مسیر کاملا پاکوب شده است. مسیر دیگری برای صعود وجود دارد که از کف دره می گذرد که در این ناحیه سنگ های ریزشی بیشتری مشاهده می شود. مسیر دوم در پناهگاه صبح با مسیر اول، یکی می شود.

گزارش برنامه صعود به قله تفتان :
غروب 18ام بهمن ماه 1402با توجه به هماهنگی قبلی همه ی همنوردان که جمعا 25 نفر بودیم در ترمینال جمع شدیم و ساعت 18:30مشهد را به مقصد زاهدان ترک کردیم.
با وجود ایست بازرسی های زیاد منطقه با دوساعت تاخیر ساعت 9صبح به شهر زاهدان رسیدیم .
برای رفتن از زاهدان به روستای جم چین شهرستان خاش با هماهنگی های قبلی یک دستگاه اتوبوس منتظرمان بود .بلافاصله بعد از پیاده شدن سوار اتوبوس دیگر شدیم وحرکت کردیم به سمت دره گل در مسیر برای کامل کردن خرید همنوردان توقف کوتاهی در مسیر داشتیم .به دلیل داشتن فضای کافی در اتوبوس سرپرست برنامه  اعلام کردن تجهیزات وپوشاک مربوط به صعود در اتوبوس تعویض کنن که زمان ازدست ندهیم .
ساعت 1:30ظهر به دره گل قرار گاه آموزش پرورش رسیدیم .که متاسفانه با استقبال بد آقای کردی مسعول قرارگاه برخوردیم چون قرارنبود شب در قرارگاه بمونیم نه اجازه ورود به قرارگاه دادن برا استفاده بچه‌ها از سرویس بهداشتی ها نه اجازه ورود اتوبوس برای دورزدن وبرگشتن نمیدادن که بعد از نیم ساعت گرفتن تایم بلاخره با گرفتن مبلغ سیصد هزارتومان همه مسایل حل و فصل شد .
ساعت 2:30ظهر با معرفی ارکان اصلی تیم
پیمایش خودمان را در یک هوای خنک و عالی  شروع کردیم انتخاب مسیر صعود ما دشت ذغال بود که باوجود کوله های سنگین بچه‌ها عبور از دره وتنگ گلو پدیا بسنگاهای ریزشی میسر نبود .با اینکه از یک ماه قبل پناهگاه رزو کرده بودیم ولی منطقه بیش از حد شلوغ بود به همین دلیل  سرپرست آقای علیزاده وبه همراه یکی از همنوردان جلوتر برای تحویل اتاق مان به سمت پناهگاه فرستاد در ادامه ساعت 18:30به پناهگاه رسیدیم .
بعد از خوردن ونوشیدنی گرم وخوردن شام به دلیل خستگی همه بلافاصله خوابیدن .باتوجه به اینکه زمان کافی داشتیم قرارشد فردا ساعت پنج صبح بیدار بشیم .تا با طلوع خورشید ازدیدن  مناظر زیبا استفاده کنیم .
روز 20 ام بهمن ماه بعد از خوردن صبحانه مختصر  ساعت شش صبح آماده صعود به سمت قله شدیم ... ساعت 9:30صبح همه ی افراد تیم با حال خوب برچکاد قله ی تفتان ایستادن .با وجود گاز های گوگرد وسرپرست اعلام کردن توقف کوتاهی داشته باشیم بعد از گرفتن عکس یادگاری ودیدن این قله ی آتشفشانی زیبای کشورعزیزمون به سمت پناهگاه فرود آمدیم
بعداز خوردن ناهار واستراحت مختصر به ادامه فرود به سمت دره گل پرداختیم ساعت چهار عصر با رسیدین به قرارگاه آموزش پرورش پیمایش ما تموم شدکه در انتها مسیر کودکان زیبای منطقه به عادت همیشگی به استقبال مان آمده بودن وکوهنوردان با دادن خوراکی وتنقلات باعث شادی بچه‌ها شدن.
بعد از رسیدن به دره گل اتوبوس ک منتظرمان بود سوارشدیم قله ی تفتان ودره گل را با خاطرات خوش به مقصد زاهدان ترک کردیم.
ساعت 8:30به شهر زاهدان رسیدیم
با زحماتی که آقای کیخایی دبیر هییت کوهنوردی زاهدان وسرپرست برنامه  در مجموعه ورزشی شهید بهشتی در یک محیط عالی اسکان یافتیم .
بعد از تحویل گرفتن اتاق ها ی چهار تا هشت نفرهو که بسیار تمیز وبه تعداد هر نفر یه تخت داشت وسایلمان گذاشتیم.
با اطلاعاتی که از قبل از مجموعه ورزشی شهید بهشتی گرفتیم استخر ومجهز وخوبی در مجموعه قرار داشت به همراه آقایان تیم به استخر رفتیم ‌.که خاطرات خوب صعودمان را تکمیل کرد بعد از برگشت از استخر وخوردن شام به استراحت و خواب پرداختیم‌.
روز سوم سفرنامه با گشت در بازارهای زاهدان وخرید پرداختیم وبعد از خوردن ناهار با تعدادی از افراد تیم به بازدید از مسجد مکی شهر زاهدان رفتیم وعصر آماده حرکت به سمت مشهد شدیم. ساعت 7شب زاهدان را باهمه ی خاطرات خوشمان ترک کردیم .